Gratis verzending vanaf €50,- | Shop bij de beste zelfstandige kledingwinkels
Shop bij de beste zelfstandige kledingwinkels
Menu
GRATIS VERZENDING VANAF 50 EUR EN GRATIS RETOURNERING
Mandje
0

Je winkelmandje is leeg

Home Merken Prada
Back

Prada

Het Prada modehuis is een ietwat rare vis in de modewereld. Oprichter Mario Prada opende in 1913 zijn eerste winkel in Milaan, gespecialiseerd in fijne lederwaren. Zijn koffers werden vanwege de hoge kwaliteit opgepikt door leden van de Italiaanse koninklijke familie, wat het Prada merk al snel de nodige erkenning en statuur gaf. Dit opende ook de deuren naar de jetsetwereld, waar Prada zich wist te positioneren als een luxe merk voor koffers en reisaccessoires.

Enkele decennia later, tegen het einde van de jaren zeventig, kwijnde het imperium echter langzaam weg. Het is voor kleindochter Miuccia Prada, die de zaak in 1978 erft, dan ook duidelijk dat een nieuw pad ingeslagen moet worden om niet roemloos ten onder te gaan. Zonder enige achtergrond in de modewereld, bracht ze een frisse wind door het bedrijf en introduceerde een compleet andere esthetiek. Miuccia was daarnaast ook bereid om een andere visie op de productie van de modeartikelen uit te proberen, en het was onder haar leiderschap dan ook dat Prada een uitstapje maakte naar prêt-à-porter.

Een klassieke tas die je moest hebben!

In 1982 lanceerde Prada de eerste lijn schoenen en slechts drie jaar later werd de legendarische Prada-tas voor het eerst onthuld. Gemaakt van zwart nylon, blies de eenvoudige, robuuste en functionele tas alle concurrentie weg en werd het een absolute must onder consumenten om de tas te dragen. De Prada-tas van Miuccia werd een echte mode-klassieker, en haar eerste echt grote succes in de modewereld. Tot de dag van vandaag is de lijn Prada tassen nog steeds enorm populair.

De eigenzinnige en tegenstrijdige visie van Miuccia is met de loop der jaren niet afgestompt, integendeel. Elk jaar weer kijken modevolgers reikhalzend uit haar de nieuwe Prada-collecties, inclusief een Prada damescollectie die nooit teleursteld, die altijd weer erin slagen te verrassen door schijnbaar tegenstrijdige concepten over elkaar heen te leggen en te combineren, en zo een solide en opvallende uitstraling creëren.

Een paradox die zoekt naar zingeving

Deze paradox is bij uitstek het kenmerk van het modehuis en is nauwverwant met de persoonlijkheid van de creatief directeur. Ze beweerde ooit zelfs dat ze de mode evenzeer haat als liefheeft. Voor Prada overstijgt mode de catwalks en heeft het een diepere betekenis. Het vertelt hoe we over onszelf denken, en neemt daarom ook een standpunt in over de wereld.

Met deze visie onder de arm, landde de modeontwerpster in 1986 in de Verenigde Staten, waar ze Prada’s eerste winkel opende in New York. De natuurlijke evolutie van de industrie heeft geleid tot de integratie van nieuwe lijnen en producten. Zo introduceert ze de mannelijke prêt-à-porter en maakt ze in het jaar 2000 een uitstapje naar het brillenontwerp. Met Prada Eau de Parfum kreeg het modemerk in 2004 ook een eigen parfumlijn ingehuldigd, het resultaat van een samenwerking met de firma Puig.

Omdat minimalisme en duurzaamheid hand in hand gaan

Door de jaren heen heeft Miuccia haar minimalistische designs doorontwikkeld, waarmee het modemerk haar zo karakteristieke traditionele stijl met moderne invloeden verwierf. Dat minimalisme hangt ook sterk samen met een sterk verwantschap met duurzaamheid. Prada was in 2019 een van de ondertekenaars van het Fashion Pact, waarin belangrijke bedrijven uit de kledingsector een overeenkomst sloten om een schoner productiemodel op te zetten.

Met de recente benoeming van Raf Simon als co-hoofd van Prada, is het duidelijk dat Miuccia Prada nog steeds veel waarde hecht aan een frisse wind in het bedrijf. Met de benoeming wordt de traditionele structuur van Prada weer opgeschud, en zal het modemerk de komende jaren ongetwijfeld weer met verrassend tegenstrijdige collecties aankomen.

Filter

1225 resultaten