Fendi, het modehuis dat zich inmiddels bijna 100 jaar aan de top van luxemode bevindt, staat bekend om de verfijnde Baguette tas. Ook uitbundige kleding is dit label niet vreemd. Het beroemde modehuis is ontwikkeld door drie generaties Italiaanse vrouwen die als geen ander hun uitgesproken elegantie weten te vertalen naar eigentijdse kleding voor de moderne vrouw. Met een erfgoed gebaseerd op vakmanschap, oog voor detail en een gevoelige insteek, weet het merk elk seizoen weer tijdloze ontwerpen te presenteren op de internationale catwalks.
Van bont en leder naar internationaal modehuis
De Italiaanse Adele Casagrande richtte een bont- en lederwinkel op in de jaren '20 dat ze, toen ze in 1925 trouwde met Edoardo Fendi, veranderde naar de naam Fendi. Eduardo kwam in 1946 te overlijden en dat betekende dat de vijf dochters van het stel kwamen werken voor het modehuis. Zij brachten nieuwe innovatieve ideeën met zich mee om de producten van Fendi aan nieuwe klantsegmenten te koppelen.
Zo toonde Fendi de eerste Pret-à-porter kledingcollectie aan het publiek in 1969. De zussen vonden geen geschikte stoffen en materialen om te gebruiken bij de nieuwe bontcollectie waardoor het idee van een Pret-à-porterlijn ontstond. Dit zorgde tegelijkertijd voor een stuk toegankelijkheid naar het merk voor een groter publiek door middel van een creatieve, betaalbare collectie.
In 1978 overleed Adele Fendi en dat had grote impact op het bedrijf. De dochters werden elk verantwoordelijk voor een specifiek deel van het bedrijf. Hierdoor bleef het merk zich ontwikkelen in de luxe mode door middel van innovatie maar kon het trouw blijven aan de Italiaanse roots.
De jaren tachtig waren een doorbraak voor Fendi. In deze periode explodeerde het merk en investeerde het in boetieks wereldwijd. Het modehuis ontwierp de Roomse politie-uniformen en het bracht dames- en herengeuren op de markt. Eind jaren 80 opende Fendi de eerste winkel op Fifth Avenue in New York en werd het bedrijf verder uitgebreid. 30 jaar later werd Fendi gekocht door LVMH en is het merk uitgebreid naar 117 boetieks die zijn verspreid over de hele wereld.
De invloed van Karl Lagerfeld
De man die een belangrijke rol speelde in de ontwikkeling van Fendi internationaal is de inmiddels overleden iconische Karl Lagerfeld.
Hij werd in 1965 verwelkomd bij Fendi en was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het kenmerkende dubbele F motief. De ontwerper bedacht het motief dat staat voor Fun Furs, ook een idee van Lagerfeld. In de jaren 60-70 was bont een hot item en de ontwerper zorgde ervoor dat klanten bont op nieuwe manieren konden toepassen in hun outfits. Bont was niet meer exclusief bedoeld voor bontjassen maar kon bijvoorbeeld ook gebruikt worden in accessoires en confectie-ontwerpen.
Vanaf het begin van zijn loopbaan bij het modehuis heeft Karl z'n stempel gedrukt. Tot aan zijn overlijden stond hij aan het hoofd van Fendi en werkte hij nauw samen met elke generatie Fendi-vrouwen. Door hun samenwerking brachten ze de designs naar een hoger niveau door het gebruik van veel kleur en het toegankelijk maken van bont voor een groter publiek. Bij elke collectie wist Karl Lagerfeld de essentie van Fendi over te brengen en kwam zijn kenmerkende stijl van opvallend hoge kragen en paardenstaarten in de nek prachtig terug.
Fendi in China
In 2007 koos Fendi ervoor om een statement te maken bij de presentatie van de collectie van Karl Lagerfeld en Silvia Venturini. Deze collecties werden getoond door meer dan 88 modellen uit Azië op geen plek minder dan de Chinese muur. Er werd een speciale voorstelling voor ontwikkeld en de outfits die hierbij horen waren natuurlijk ook ontworpen door Fendi. Deze werden tijdens deze showcase ook getoond. Meer dan 500 gasten over de hele wereld kon de show aanschouwen.
Luxe elegantie met een eigenzinnig tintje
Op Miinto vind je een ruime selectie kleding, schoenen, tassen en andere accessoires van Fendi. Je ziet meteen dat alle items van het merk luxe en elegantie uitstralen. Leer, wol en bont van de hoogste kwaliteit worden gebruikt om een onberispelijke collectie te creëren. Het kleurenpallet is vrij neutraal, wat voor een tijdloos assortiment zorgt. Toch is de kleding van Fendi zeker niet saai – daar zorgen de hippe logoprints, afdrukken van iconische Fendi tassen op T-shirts, en felgekleurde accenten wel voor.
Voel je op en top vrouw in een zijden jurk met een wijde rok of in een klassieke wollen jas met pure lijnen. Voor een feestelijke gelegenheid kies je daarbij voor pumps met een dun hakje met een bijzondere vorm. Ook prachtig bij een geplooide pantalon! Voor een casual look kies je juist een vlot leren jasje, een zachte legging en een paar stoere enkellaarzen of sneakers. Regent het en wil je toch een fijne wandeling maken? Dan heeft Fendi ook prachtige rubber laarzen. Koop daarbij voor de zonnige dagen een bijzondere zonnebril met een subtiele monogramprint in de glazen verwerkt.
De spraakmakende tassencollectie van Fendi
Van iconische Baguette tot hippe tote en van begeerlijke Peekaboo tot rijkelijk beprint handtasje – een tas van Fendi is een geweldige investering. De Baguette tas bestaat al sinds 1997 en wordt tegenwoordig als legendarisch gezien. Er bestaan duizenden versies van deze schoudertas, die net als het gelijknamige stokbrood onder je arm gedragen wordt. De Peekaboo is bijna net zo populair en is ook verkrijgbaar in verschillende kleuren en materialen op Miinto!
Hoewel veel Fendi tassen echte klassiekers zijn, betekent dit niet dat ze ouderwets zijn! Door het gebruik van kleurrijke perspex studs, bijvoorbeeld, krijgt een mini Baguette tasje een geheel nieuwe, jeugdige uitstraling. Ook een clutch met 'love' opschrift in leer en een opvallende blauwe rugzak zijn helemaal van nu. Voor een echt speciale gelegenheid kies je natuurlijk een schoudertasje dat helemaal uit goudkleurig metaal bestaat.
Bij Miinto kom je deze en andere tassen van Fendi tegen, en daarnaast natuurlijk diverse jurken, T-shirts, truien, schoenen, sjaals en brillen voor mannen, vrouwen en kinderen. Als je het afwisselende assortiment bekijkt, krijg je ongetwijfeld meteen zin om nieuwe kleding van dit topmerk te kopen! Aarzel niet en plaats meteen je bestelling. Zo weet je zeker dat je zo snel mogelijk van je nieuwe items kunt genieten.