Gratis verzending vanaf €50,- | Shop bij de beste zelfstandige kledingwinkels
Shop bij de beste zelfstandige kledingwinkels
Menu
GRATIS VERZENDING VANAF 50 EUR EN GRATIS RETOURNERING
Mandje
0

Je winkelmandje is leeg

Back

Dolce & Gabbana

Het verhaal van het merk Dolce & Gabbana begint in Milaan in 1980, waar twee jonge ontwerpers, Domenico Dolce en Stefano Gabbano, met elkaar samenwerkten in een modehuis in Milaan. Daar leerden ze alle ins en outs van de modewereld. Enkele jaren later besloten ze een gezamenlijk mode-adviesbureau op te richten en voor zichzelf te gaan werken. Dit groeide in de loop der jaren uit tot Dolce & Gabbana.

In 1985 namen zij deel aan de Milan Fashion Week als ‘nieuw talent’. Deze was verre van een succes, en het leek erop dat de gepresenteerde collecties direct de laatsten zouden zijn. Met financiële steun van familie slaagden ze erin om in 1986 echter een tweede collectie uit te brengen en het bedrijf formeel te openen. Succes was echter nog steeds niet groots, en het was pas met de vierde collectie dat Dolce & Gabbana zich echt vestigde als modelabel. Met aandacht voor de Siciliaanse afkomst van Dolce, presenteerden ze een item dat de pers "De Siciliaanse Jurk" benoemde en dat later zelfs als een van de 100 meest belangrijke modestukken ooit wordt aangeduid.

Niet alleen voor de neus, maar ook voor het zand

Het geleidelijk aanwaaiende succes gaf Dolce & Gabbana nieuwe impulsen om zich ook te verleggen tot andere productcategorieën. In 1989 presenteerde het modehuis haar eerste lijn lingerie en strandkleding, en een jaar later de eerste mannencollectie. In 1992 werd het eerste parfum voor vrouwen uitgebracht, dat direct bestempeld werd als het beste vrouwenparfum van het jaar.

Begin jaren negentig begon Dolce & Gabbana te werken met mozaïek in hun kleding. Deze sierlijke stijl trok onder andere de belangstelling van popicoon Madonna, die tijdens een première in Cannes een stevig korset van het modehuis droeg. De samenwerking met de ster kreeg een vervolg in 1993 toen het Italiaanse modehuis alle kostuums voor de Girlie Show tour van de Queen of Pop creëerde. Madonna heeft haar affiniteit met Dolce & Gabbana meerdere keren geuit. Ze heeft zelfs gezegd dat de ontwerpen net zo zijn zoals zijzelf: sexy en met gevoel voor humor.

De creaties van dit Italiaanse huis hebben in de loop der jaren vele zingende diva's verleid. Naast veelvuldige samenwerkingen met Madonna hebben ze ook Whitney Houston, Missy Elliot, Beyoncé en Kylie Minogue gekleed.

Heeft Dolce & Gabbana twee identiteiten?

Tot 2012 had Dolce & Gabbana twee grote bedrijven: D&G en Dolce&Gabbana. De eerste was meer casual, met een duidelijke urban insteek. Deze ontwerpen waren vaak extravagant en veel gericht op jongere consumenten. De eerste D&G-kledingcollecties werden gelanceerd in 1994.

Het oorspronkelijke merk, Dolce&Gabbana (zo geschreven, zonder spaties) was meer formeel en gericht op de luxemarkt. Naast kleding en lederwaren waren ook parfums, make-up, zonnebrillen, corrigerende brillen en sieraden inbegrepen. Vandaag de dag worden alle producten op de markt gebracht onder de naam Dolce & Gabbana.

De stijl van het Italiaanse modehuis is een eclectische mix van bohemien en luxe. Zowel de Dolce & Gabbana kleren en Dolce & Gabbana schoenen hebben een dramatische uitstraling en veroorzaken standaard een impact. Ze durven het aan om allerlei verschillende ideeën te omarmen en zijn er altijd in geslaagd om trendy te zijn. Het modehuis heeft onder andere geëxperimenteerd met dierenprint, edelsteenborduurwerk en kant.

Hoewel Domenico Dolce en Stefano Gabbana hebben besloten om sentimenteel uit elkaar te gaan, zal hun naam voor altijd verbonden blijven in de geschiedenis van de mode.

Filter

6676 resultaten