Ralph Lauren gaat het idee van een modelabel voorbij. Het Amerikaanse modemerk staat bij uitstek voor een ‘klassieke’ Amerikaanse stijl, maar wordt door velen ook beschouwd als onderdeel van een levensopvatting. Tegelijkertijd heeft Ralph Lauren grip gekregen op een veel grotere groep consumenten die buiten die definiëring vallen. Dankzij een aureool van aspiratie, de onmiskenbare verfijning, en een toewijding aan comfort is Ralph Lauren wereldwijd populair geworden.
In die zin zijn de collecties van Ralph Lauren absoluut authentiek. Het modehuis negeert trends en creëert vanuit haar eigen bekende universum. Deze formule heeft goed gewerkt. De ontwerper en naamgever heeft een fortuin verdiend dat hem bij de rijkste mensen ter wereld plaatst.
Het leven van Ralph Lauren van winkelbediende tot eigenaar
Ralph Lauren was op jonge leeftijd werkzaam als verkoper bij een stropdassenfabrikant. Kort daarna begon hij zijn eigen bedrijf, zonder ervaring met naaien of ontwerpen. Hij volgde zijn instinct en zocht partners om hem te helpen zijn droom te realiseren.
Nog voor zijn 30e verjaardag had hij zijn eigen winkel en een complete lijn herenkleding. Het duurde niet lang om ook een collectie voor vrouwen toe te voegen. De sleutel tot het succes van Ralph Lauren, zowel de man als zijn modemerk, ligt in zijn zakeninstinct.
Een stijl die voelt als thuiskomen
Van begin af aan besloot Lauren dat succes gevonden kon worden door aan de behoeften van ‘echte’ mensen te voldoen. Zijn inspiratiebronnen liggen om de hoek (vanuit "zijn" hoek). De mode van Ralph Lauren herstelt en herinterpreteert de iconen van Amerikaanse welvarende klasse en maakt er luxeproducten van.
De uitstraling van Ralph Lauren kleding doet denken aan prestigieuze universiteiten en succesvolle bedrijven. De kleding is niet extravagant, valt niet uit de toon, maar assimileert. De mode die het merk volstaat is niet ingegeven door druk van tijdschriften en modecritici, maar hebben hun eigen tijdelijkheid en zijn gericht op duurzaamheid. Een Ralph Lauren kledingstuk is herkenbaar en houdt vast aan bestaande patronen. Een degelijkheid die veel andere modemerken vaak niet op kunnen brengen.
Innovatief in het traditionele, traditioneel in het innovatieve
Ralph Lauren begreep de mannenmode dan ook als geen ander. Hij hoefde alleen maar in de kleding te produceren die hij graag zou willen dragen. Hij redde de laarzen van de Amerikaanse cowboy, die hij combineerde met een onberispelijke tweed blazer van Britse adel. Zo werd hij de voorloper van de hedendaagse trendy straatmode.
Hij transformeerde een eenvoudig T-shirt met een kraag tot een teken van identiteit en klasse. Polo's zijn geen sportkleding meer en zijn uitgegroeid tot een onmisbaar onderdeel van elke stijlvolle casual garderobe en dan met name de Ralph Lauren polo.
Een imperium voor een volledige levensstijl
Naast de kledingcollecties voor mannen en vrouwen, omvat het imperium van Ralph Lauren ook andere merken. Herenkleding varieert van meer toegankelijke lijnen, zoals Purple Label, tot bekende merken zoals Polo Ralph Lauren, Black Label en RLX.
Voor vrouwen heeft Ralph Lauren een haute couture collectie, die onder andere de Spaanse Penelope Cruz heeft weten te verleiden. Het imperium heeft verder ook vrouwelijke versies van Black Label en RLX en andere labels zoals Blue Label, Lauren en Pink Pony.
Daarnaast heeft het modelabel ook succes gevonden met Ralph Lauren parfums, brillen en accessoires. Voor de echte liefhebber is er ook nog een complete huislijn, waarin de levensvisie van Ralph Lauren volledig tot zijn recht komt. Voor de ontwerper is het essentieel om de echt belangrijke dingen zichtbaar te maken. In zijn eigen woorden: "Familie is een van de weinige zaken die de moeite waard zijn in deze wereld.”